ساختمان بدنه (BODY CONSTRUCTION)

 

۱. بال ولو تمام‌جوشی (All-Welded)

بال ولوهای تمام‌جوشی با اینکه وزن کم‌تری دارند دارای قدرت زیادی هستند. همچنین مقاومت بالایی در برابر فشار و تنش در خطوط لوله از خود نشان می‌دهند.

این نوع شیرها در خطوط انتقال گاز و خطوط انتقالی زیرزمینی و خطوطی که دفن می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند

این نوع از شیرها تماماً جوشی هستند پس نشتی از بیرون به درون ندارند.

زمانی ‌که سیل‌رینگ ( seal ring ) و فنر، در سیت‌ ( Seat ) از تفلون کربنیزه شده ساخته شده‌باشند ، شیر با تغییرات فشار و دما بسیار وفق‌پذیر می‌شود و بدون افت در محدوده فشاری و دمایی تعیین‌شده کار می‌کند.

۲. بال ولو دوتکه

شیرهای دوتکه از دو بخش که داخل یکی از آن‌ها توپی قرار گرفته است تشکیل شده‌اند
عموماً در بین شیرهای فلنجی، شیرهای دوتکه ترجیح داده‌ می‌شوند و در هر دو مدل‌ Reduce Bore و Full Bore در دسترس هستند
برای تعمیرات، این شیر به‌طور کلی از خط‌ لوله جدا می‌شود
همچنین یک راه نشتی کمتر در مقایسه با شیرهای سه‌تکه دارند

برای شناخت بهتر ساختار درونی بال ولوهای دوتکه و سه‌تکه حتماً ویدئوهای زیر را مشاهده کنید

شیرهای توپی سه‌تکه

شیرهای توپی دوتکه

۳. بال ولو سه‌تکه

بال ولوهای سه‌تکه از سه بخش که دو End Connection و یک بخش مرکزی که شامل توپی می‌باشد تشکیل شده‌اند. قسمت مرکزی شیر را می‌توان برای تعمیرات یا نظافت به‌راحتی از خط‌لوله جدا کرد پس مونتاژ آن‌ها نیز آسان‌تر است.

تعریف FACE TO FACE

به فاصله بین دو End Connection در هر شیر گفته می‌شود.
این فاصله، بدون در نظر گرفتن نوع End Connectionها ، همیشه به وسیله اندازه‌گیری Surface To Surface تعیین می‌شود.
استانداردهای متعددی برای Face to Face شیرها  به‌کار گرفته می‌شود، این استانداردها توسط سازمان‌های زیر تنظیم شده‌اند:

(American National Standards Organization (ANSI

(Instrument Society of America (ISA

(AmericanSociety of Mechanical Engineers (ASME

(British Standards Institute (BSI

( Manufacturers Standardization Society of Valves and Fittings Industry (MSS

اطلاع از این فاصله اهمیت بالایی دارد زیرا یکی از عوامل تعیین کننده در اندازه طول خطوط لوله است.

ANTI STATIC DEVICE ( آنتی استاتیک )

 

توپی در طراحی فلوتینگ به نشیمن‌گاه ( Seat ) متصل شده و بین دو سیت فلزی قرار می‌گیرد. در طی باز و بسته شدن مقداری بار الکتریکی ساکن در توپی جمع می‌شود و هنگامی که مقدار این بار زیاد شود امکان تخلیه وجود دارد و این تخلیه سریع باعث جرقه می‌شود. برای رفع این مشکل توپی را به ساقه یا استم ( Stem ) و استم را به بدنه متصل می‌کنند و بدین ترتیب هیچ بار الکتریکی روی توپی جمع نمی‌شود زیرا بدنه نیز خود به خط لوله متصل است و اگر هم باری جمع شود به خط‌ لوله منتقل می‌شود. به این نوع از طراحی Anti Static Device  گفته می‌شود

ANTI BLOW OUT STEM ( آنتی بلواوت )

این نوع طراحی به منظور جلوگیری از ضربه‌ی ناگهانی وارد به استم ( Stem ) یا ساقه بر اثر فشار بالای سیال ورودی انجام می‌شود.
دلیل آن این است، هنگامی که فشار سیال به طور ناگهانی بالا می‌رود و به استم که به توپی متصل شده است فشار وارد می‌کند امکان جداشدن استم از توپی بر اثر ضربه ناگهانی وجود دارد. برای رفع این مشکل استم را طوری طراحی می‌کنند که قسمتی از شفت داخل شیاری فرو رفته باشد یا از پین‌هایی روی بدنه آن استفاده می‌شود که هنگام پرت‌شدن به سمت بالا در داخل شیارها گیر کند بدین ترتیب امکان رها شدن آن وجود ندارد

در خطوط لوله ممکن است هر شیری دچار مشکل یا خرابی شود و نمی‌توان آن را به سادگی از خط لوله جدا کرد. به همین دلیل قبل و بعد از هر شیر از یک شیر ایزوله ( Isolation Valve ) استفاده می‌کنند. شیرهای ایزوله در حالتی که جریان کاملاً باز است کمترین مقاومت را ایجاد می‌کند و مسئولیت قطع کامل جریان را در حالتی که شیر بسته است به عهده دارند. طرز کار این نوع از شیرها بدین گونه است که دو شیر مسدودکننده که قبل و بعد شیر تخلیه وجود دارند در مواقع عادی در حالت باز هستند و سیال در آن‌ها جریان دارد اما در مواقع اضطراری و برای نظافت ولو دو شیر مسدودکننده در حالت بسته قرار میگیرند و جریان در آن کاملاً قطع می‌شود.

(DOUBLE BLOCK AND BLEED (DBB

 

ویژگی انسداد و تخلیه مجدد در شیرها  قابلیتی است که می‌تواند دو منبع عبوری فشار را از یک‌دیگر جدا کند و سیال باقی‌مانده را در فضای خالی بین دو عنصر آب‌بندی ( Block ) تخلیه ‌کند. عمل تخلیه امکان دارد هم در لوله/خط‌ لوله اتفاق افتد زمانی که دو شیر مورد استفاده باشد و حالت دیگر این است که این عمل در بدنه بین دو سیت ( Seat ) یا نشیمن‌گاه رخ دهد زمانی که خود شیر ویژگی انسداد و تخلیه را داشته باشد.

درتصویر زیر هر دو نوع آن توضیح داده شده‌است

همان‌طور که در شکل ۱ مشاهده می‌شود دو شیر انسداد در سمت چپ و سمت راست شیر تخلیه وجود دارند، به آن‌ها شیرهای ایزوله ( Isolation Valve ) گفته می‌شود. شیرهای ایزوله در حالت باز شیر کمترین مقاومت را دارند و مسئولیت قطع کامل جریان را در حالت بسته دارند. در شکل ۲ اما طراحی دیگری صورت گرفته‌است، گاهی اوقات شیرهای انسداد و شیر تخلیه مجموعاً در یک شیر قرار می‌گیرند. استفاده از این روش در برخی سیستم‌هایی که نیاز به توقف اتوماتیک جریان دارند یا برای ایزوله کردن سیالات خطرناک، ایزوله فشار و دما در زمان انجام تعمیرات مرسوم است. استفاده از هر دو روش بسته به صرفه اقتصادی و شرایط خطوط لوله تعیین می‌گردد

بال ولو تولیدی در شرکت کاسپین شیر کادوس تمامی مشخصات ذکر شده در بالا (Anti Static Device ، Anti blow out stem و Double block & bleed) را دارا می‌باشد
برای مشاهده روی محصولات کلیک نمایید